Datum: 25 januari 2021
Tijd: 9:00-17:00
Locatie: Zielsbelang, Nico Scheepmakerpad 14, Culemborg
Er is gekozen voor een zestal inleidende bijeenkomsten. Respectievelijk is er een bij- eenkomst met een inleiding in de geschiedenis van de gedragstherapie en de principes van klassieke en operante conditionering. Daarna volgen twee bijeenkomsten met respectievelijk de BA en de FA en interventies gebaseerd op de BA en FA, als het hart van de gedragstherapie. De vierde bijeenkomst behandelt de cognitieve therapie. De vijfde bijeenkomst behandelt de theoretische toets in de vorm van een rollenspel en in de vorm van een schriftelijke meerkeuze toets, die beiden worden nabesproken en van feedback worden voorzien. De zesde bijeenkomst betreft een bijeenkomst over het vormgeven van het gedragstherapeutisch proces bij lastige therapeutische relatie. In deze bijeenkomst is ruimte voor inbreng en eigen oefening met de stof van de af- gelopen keren bij eigen casuïstiek.
Er is daarna gekozen voor een 70 uurs verdieping bij angst, depressieve stoornissen en somatoforme stoornissen waarin steeds de HT, FA en BA in drietallen met eigen ca- suïstiek wordt geoefend en gepresenteerd, en in de middag de rationale en belangrijk- ste interventietechnieken t.a.v. de betreffende stoornis worden behandeld.
Er is wat betreft de aanvullende literatuur gekozen voor een differentiatie naar doel- groep t.a.v. de de belangrijke protocollen, waarvan de kernaspecten van de generieke gedragstherapeutische protocollen (bij zowel K&J als V en O) centraal aan bod komen – zoals hierboven reeds gezegd in het kader van het gedragstherapeutisch proces bij eigen casuïstiek.
Per bijeenkomst is de specifieke inhoud van de bijeenkomst aangegeven. Bij elke bij- eenkomst zullen de cursisten sowieso (na de HT, FA en BA bij eigen casuïstiek in de ochtend) de protocollen uit de Protocollaire Behandeling Boeken in de middag ter plekke bestuderen en toepassen op eigen casuistiek. Dit wordt hier algemeen ge- noemd, maar niet per bijeenkomst in het navolgende programma.
De transdiagnostische (evidence based) literatuur van respectievelijk Barlow en Stal- lard zullen gelijkelijk over de bijeenkomsten als literatuur worden opgegeven. Uit de werkboeken zullen de huiswerkopdrachten voor de clienten worden gemaakt door de cursisten om zelf als client (en als therapeut !) ervaring op te doen met gedragsthe- rapeutische behandeling.
Onderwerpen
De volgende onderwerpen komen aan bod:
• Kennis van het cognitief gedragstherapeutisch proces;
• Leer- en emotietheorie relevant voor de klinische praktijk, in ieder geval de
theorieën over
klassieke en operante conditionering en het model;
• Cognitief gedragstherapeutische diagnostiek en het opstellen van een verkla-
rend model
(inclusief gebruik van vragenlijsten, holistische theorie, functie- en beteke- nisanalyses en casusconceptualisatie) over de oorzakelijke en instandhoudende
factoren van probleemgedrag plus adequate evaluatie- en monitoringsinstru-
menten;
- Opbouwen, onderhouden en afsluiten van een CGt-behandeling en een adequa-te therapeutische werkrelatie;
- Ontwerpen van behandelplannen op basis van cognitief gedragstherapeutischediagnostiek en -analyses;
- Het toepassen van basistechnieken van de cognitieve gedragstherapie bij deverschillende angst, depressieve en somatoforme stoornissen, waaronder ten- minste registratieopdrachten en concretisering van probleemgedrag, exposure, responspreventie, gedragsexperimenten, sociale vaardigheidstraining, zelfregu- latieprocedures, contraconditioneren, activeringstechnieken, uitdaagtechnieken, socratische dialoog en ontspanningsprocedures;De cursus leidt tot een therapeut die het gedragstherapeutisch proces, gedrags- therapeutische diagnostiek en gedragstherapeutische technieken beheerstAlgemene leerdoelen
Na afloop van de cursus:
1.
2. 3.
4.
5. 6.
7.
Literatuur
heeft de cursist inzicht en basisvaardigheid in de cognitief gedragsthera- peutische manier van denken;
kan de cursist leermodellen toepassen in de eigen praktijk;
kan de cursist het cognitief gedragstherapeutische proces toepassen op eigen casuïstiek
kan de cursist daarbij problemen concretiseren, een holistische theorie maken en (basis/effecititeits)metingen verrichten, topografischeanaly- ses, betekenisanalyses en functieanalyses maken en op grond daarvan een behandelplan opstellen en evalueren.
interventiestrategieën ontwerpen op grond van de FA en BA.
Een gedragstherapeutische therapeutische relatie vormgeven
De basisinterventies en protocollen toepassen bij angststoornissen, de-
pressieve stoornissen en somatoforme stoornissen
Boeken die de cursisten dienen aan te schaffen voor de cursus:
Algemene deel (bijeenkomst 1 t/m 5):
Iedereen
Hermans, D – Eelen, P. en Orlemans, H. – inleiding tot de gedragstherapie, zesde ge- heel herziene druk, Bohn, Stafleu, van Loghum,2007/2014, ISBN 9789031342884 (totaal aantal te lezen pagina’s 265)
Speciële deel (bijeenkomst 7 t/m 15)
Voor cursisten die voornamelijk met volwassenen en ouderen werken:
Barlow, D et al – Transdiagnostische behandeling van emotionele stoornissen – thera- peuten handleiding en cliënten-werkboek. Nieuwezijds, 2011 ISBN 978905712 3900 en 9789057123917
Leahy, R. -Tirch, D. en Napolitano, L. – Emotieregulatie – een praktische gids voor pro- fessionals, Amsterdam, Hogrefe, 2012, ISBN: 9789079729623
(totaal aantal pagina’s: 380)
Voor cursisten die voornamelijk met kinderen en jongeren werken:
Stallard, P. – Denk goed, voel je goed – Behandelwijzer en werkboek, Nieuwezijds, 2006, ISBN 9789057122316 en ISBN 9789057122262
Southam-Gerow, M.A. – Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten, Amsterdam, Hogrefe, 2014; ISBN: 97809079729876
(totaal aantal pagina’s: 400)
Per bijeenkomst wordt een evenredig deel van de literatuur opgegeven. Bij bijeen- komst 4 en 6 is aanvullende literatuur.
Boeken waarover de cursisten dienen te kunnen beschikken (en al dan niet in overleg in roulatie met de docent ter beschikking te krijgen):
Voor cursisten die voornamelijk met volwassenen en ouderen werken:
Keijsers, G et al (red) – Protocollaire behandelingen voor volwassenen met psychische klachten deel 1 en 2, Boom, 2011, ISBN 9789461057723 en ISBN 9789461057709
Voor cursisten die voornamelijk met kinderen en jongeren werken:
Braet, C en Bögels, S. (red) – Protocollaire behandelingen voor kinderen met psychi- sche klachten I en II – Boom, 2014 en 2013, ISBN 9789089532053 en ISBN 9789461050168
Toetsing
Aanwezigheid van 90%. Bij meer dan 6 uur verzuim moet er een vervangende op- dracht worden gedaan. Bij meer dan 12 uur verzuim kan het certificaat niet meer worden afgegeven en moeten de gemiste dagen bij een andere cursus worden inge- haald.
Literatuurvoorbereiding: 3 vragen en discussiepunten per bijeenkomst vooraf gezon- den aan de docent
De laatste dag kan niet gemist worden!
• Er wordt uitgegaan van de VGCt-eis van 350 werkuren tijdens de basiscursus. • Presentatie van onderlinge gedragsmodificatie in bijeenkomst 3-5
• Inleveren en presentatie van een toetscasus volgens het gedragstherapeutische proces (intakegegevens, beschrijving van een holistische theorie, de meest re- levante functie- en betekenisanalyse en het opstellen van een behandelplan vanuit de analyses. Vervolgens moet er een beredeneerde keuze beschreven worden voor een op maat gesneden behandeling. Dit wordt gepresenteerd op de laatste bijeenkomst.
Uitvoering op de laatste bijeenkomst van een toets-clinic (rollenspel van 5 a 10 minu- ten) van toepassing van een zelfgekozen gedragstherapeutische techniek bij een zelf- gekozen problematiek
Continuïteits- en kwaliteitsbewaking
Aan de hand van huiswerkopdrachten (zie bijeenkomst) en literatuurverwerkingen (het formuleren van drie vragen/discussiepunten per bijeenkomst) die voor de bijeen- komst aan de docent worden toegestuurd wordt de kwaliteit en continuïteit gewaar- borgd.
Leerdoelen worden op de eerste dag geformuleerd in SMART-termen en naar docent opgestuurd; aan het begin van de 7e dag worden ze geëvalueerd en eventueel bijge- steld. Er is ruimte in de laatste bijeenkomsten voor live-oefenen in clinics met peer- en docentfeedback.
Kosten: 2350 euro