• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de voettekst

Zielsbelang HomepageZielsbelang

Zielsbelang ontvouwt en ontwart

  • Over zielsbelang
    • Zielsbelang, een verantwoording
      • Werkwijze
  • Aanmelding
  • Tarieven
  • Verder lezen en ontwikkelen
  • Identiteitsgerichte Psychotraumatherapie
    • Wat is Identiteitsgerichte Psychotraumatherapie of IOPT?
      • Wat is een trauma?
      • Wat is een symbiosetrauma?
    • Hoe gaat Identiteitsgerichte Psychotraumatherapie in zijn werk?
  • Informatie voor cliënten
    • Wat is psychotherapie?
    • Met welke methode werk ik niet alleen maar vaak?
    • Informatie IOPT voor nieuwe cliënten
    • Zelfontmoetingsdagen
    • Basis GGZ
    • Gespecialiseerde GGZ
      • Individuele psychotherapie
    • Individuele sessie IoPT
  • Informatie voor cursisten
    • Jaaropleiding IOPT
    • Inleiding IoPT
    • Basisopleiding IoPT
    • Verdieping IoPT
    • Werkplaats IOPT
    • Opleiding interpersoonlijke neurobiologie
      • De Mindful Therapeut en trauma: toepassingen uit de interpersoonlijke neurobiologie
    • Groepsleertherapie IOPT

Basiscursus gedragstherapie K&J en V&O integraal

LET OP: Gewijzigde data !

Algemeen

Kosten: 2350 euro inclusief lunch/dagverzorging. Termijnbetaling is mogelijk

De cursus is online met face to face ontmoetingen  

Dat wil zeggen dat je online les krijgt, oefent in breakout rooms – oefensessies opneemt en er feedback op kan krijgen, dat je tenminste 3 keer face to face elkaar tegenkomt en dat je op je eigen tijd presentaties kan bekijken en opdrachten kan doen.

Editie april-oktober 2021 (met Guido Machielsen, aanmelding hieronder) op maandagen: 26 april, 10 mei, 17 mei, 31 mei, 14 juni, 28 juni, 5 juli, 30 aug, 6 sept, 13 sept, 20 sept, 27 sept, 4 okt, 11 okt van 9-17u in Oud Zuilen.Tenminste 3 keer face to face.

Info: Walter de Vries, 0615891758

Basiscursus Gedrags- en Cognitieve therapie

100 uur online-onderwijs in kleine groep, ruime gelegenheid voor persoonlijke feedback

Leer zelfstandig cognitieve gedragstherapie uitvoeren onder supervisie
Verbeter je praktische vaardigheden & vergroot je theoretische kennis

Deze basiscursus bestaat uit een inleiding (30 uur) en een verdieping (70 uur) in de cognitieve- en gedragstherapie. Samen vormen zij het eerste deel van de opleiding tot cognitief gedragstherapeut VGCt (zie de website van de VGCt : www.vgct.nl) De cursist leert cognitief/emotionele en gedragsproblemen van zijn cliënten zo goed mogelijk te verminderen of te veranderen met behulp van evidenced based cognitief gedragstherapeutische methoden en interventies. In het inleidende deel van de cursus krijgen de deelnemers kennis en vaardigheden aangereikt met betrekking tot de leertheorie, de gedragstherapeutische analyses en het behandelplan. Klassieke gedragstherapeutische procedures als exposure en zelfcontroleprocedures komen aan bod. In het verdiepingsdeel komen relaxatietraining, exposure in vivo, responspreventie, sociale vaardigheidstraining, cognitieve uitdaagmethoden en gedragsexperimenten aan de orde. Daarnaast worden imaginaire procedures, waaronder contraconditioneren, behandeld. Indicatie, contra-indicaties en prognostische variabelen komen aan bod. Aan de interactie tussen therapeut en cliënt c.q. de therapeutische relatie wordt ruimschoots aandacht besteed, zowel bij goedlopende contacten als bij moeizame werkrelaties.

Voor wie ?
Iedereen die een opleiding wil volgen voor het verkrijgen van het aspirant-lidmaatschap van de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie (VGCt), alleen van toepassing als je vooropleiding en praktijksituatie passen binnen de criteria van de VGCt. (zie www.vgct.nl opleidingsreglement)
Universitair opgeleide behandelaars als psychologen, pedagogen en artsen die werken in de (bedrijfs)gezondheidszorg, gehandicaptenzorg, eerstelijnspraktijk, jeugdhulpverlening of in het onderwijs.
Cursisten die geen werkplek hebben, geen werkervaringsplek danwel een betaalde werkplek hebben zijn welkom op deze cursus.
De cursus richt zich primair (maar niet uitsluitend) op de behandeling van adolescenten en volwassenen in de GGZ.

Doel
Na afloop van deze cursus:

kun je zelfstandig cognitieve gedragstherapie uitvoeren onder supervisie
kun je een cognitief-gedragstherapeutisch behandelplan op maat opstellen
heb je vaardigheden ontwikkeld voor de behandeling van de meest voorkomende psychische stoornissen
Werkwijze
Deze cursus omvat een intensief programma voor het verwerven van de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het bereiken van de cursusdoelstellingen. Werkvormen: kennisoverdracht door de docent en audiovisuele demonstraties. Daarnaast bespreek je literatuur, train je vaardigheden en oefen je in rollenspelen. Elke cursist brengt eigen probleemgedrag in om daarop door een collega-cursist een analyse uit te laten voeren. De zogenaamde OnderlingeGedragsModificatie (OGM). In het verdiepingsdeel van de cursus presenteren cursisten in groepjes opnames van praktijkoefeningen. Plenair worden de moeilijkheden nabesproken, korte demonstraties gegeven en wordt opnieuw geoefend. Houd rekening met ongeveer acht uur literatuurstudie en huiswerk per week. Maximum aantal deelnemers is 14.

Programma
Inleidend deel (30 uur)
gedragstherapeutisch proces
indicatiestelling voor gedragstherapie
eerste interview
inventarisatie holistische theorie
functie- en betekenisanalyse
opstellen behandelplan
evaluatie en effectonderzoek
Verdiepingsdeel (70 uur)
Het toepassen van technieken
Exposure
Sociale vaardigheidstraining
Cognitieve procedures: gebruiken van gedachterapporten, ontwerpen van gedragsexperimenten, uitdaagtechnieken
Contraconditionering
Zelfregulatieprocedures
Uitvoeren van cognitief gedragstherapeutische behandeling volgens de multidisciplinaire richtlijnen bij:
paniekstoornis en agorafobie
obsessief compulsieve stoornis
gegeneraliseerde angststoornis
sociale fobie
posttraumatische stressstoornis
stemmingsstoornissen

Literatuur waarover je dient te beschikken

Algemene deel (bijeenkomst 1 t/m 5):

Iedereen
Hermans, D – Eelen, P. en Orlemans, H. – inleiding tot de gedragstherapie, zesde geheel herziene druk, Bohn, Stafleu, van Loghum,2007/2014, ISBN 9789031342884 (totaal aantal te lezen pagina’s 265)
Speciële deel (bijeenkomst 7 t/m 15)

Voor cursisten die voornamelijk met volwassenen en ouderen werken:
Barlow, D et al – Transdiagnostische behandeling van emotionele stoornissen – therapeuten handleiding en cliënten-werkboek. Nieuwezijds, 2011 ISBN 978905712 3900 en 9789057123917 (190)
Leahy, R. -Tirch, D. en Napolitano, L. – Emotieregulatie – een praktische gids voor professionals, Amsterdam, Hogrefe, 2012, ISBN: 9789079729623 (190)
(totaal aantal pagina’s: 380)

Voor cursisten die voornamelijk met kinderen en jongeren werken:
Stallard, P. – Denk goed, voel je goed – Behandelwijzer en werkboek, Nieuwezijds, 2006, ISBN 9789057122316 en ISBN 9789057122262 (250 pagina’s
Southam-Gerow, M.A. – Emotieregulatie bij kinderen en adolescenten, Amsterdam, Hogrefe, 2014; ISBN: 97809079729876 200 pagina’s
(totaal aantal pagina’s: 400)

Per bijeenkomst wordt een evenredig deel van de literatuur opgegeven. Bij bijeenkomst 4 en 6 is aanvullende literatuur:
Bögels, S. Oppen, P. van, Cognitieve therapie (2014), BSL, 2011: hfst 1 t/m 3: pag na 1-83: 82 pagina’s
Hafkenscheid, A (2015) – De therapeutische relatie, hfst 1-3, de Tijdstroom : pagina 15-56: 41 pagina’s en hoofdstuk 6 en 7: 101-113 en 117-135 = 30
Nicolai,N (2001) – Hechting en psychopathologie: een literatuuroverzicht, Tijdschrift voor psychiatrie 43 (2001) = 10 en : De reflectieve functie, idem (10)

Protocollenboeken

Daarnaast wordt er gelezen uit de protocollenboeken. Alle angst, stemming en somatoforme stoornissen komen in ieder geval aan bod en andere protocollen op geleide van iemands affiniteit en/of werksetting:

Volwassenen:
https://www.bol.com/nl/p/protocollaire-behandelingen-voor-volwassenen-set/9200000071290524/?bltgh=oas7YT-g-SQcYnW-CRhNzg.lai1mncVS78mBs7jmKxCAg_0_3.4.ProductTitle

Kinderen en adolescenten:
https://www.bol.com/nl/p/protocollaire-behandelingen-voor-kinderen-adolescenten-met-psychische-klachten/9200000112990192/?bltgh=oas7YT-g-SQcYnW-CRhNzg.1_4.6.ProductTitle

Aanbevolen literatuur

Hafkenscheid, Anton (2018), Beter worden in je vak (“systematische zelfreflectie voor professionals in de GGZ”)
Gedurende de cursus ontvang je aanvullende literatuur en digitaal werkmateriaal.

Docent
Guido Machielsen en Walter de Vries

Toetsing, certificaat, accreditering
Toetsing vindt plaats door presentatie van een mini N = 1, een literatuurtentamen, verslaglegging van de OGM en een video-eindtoets. Voor een certificaat met VGCt accreditering geldt een norm van minimaal 90 procent aanwezigheid, bij 10 % verzuim kan een vervangende opdracht worden gemaakt, vanaf 20% verzuim kan de cursus niet meetellen voor de VGCt. De cursus is erkend door de VGCt als basiscursus (100 cursusuren, 350 werkuren).

Locatie
In verband met de Corona-maatregelen wordt deze cursus volledig online aangeboden. Ik heb veel ervaring opgedaan met het geven van onderwijs op afstand.

Kosten
€ 2350 vrij van btw (NIP-leden 2000 euro), inclusief powerpoints en artikelen, exclusief boeken.

Accreditatie

Deze cursus is geaccrediteerd

Aanmelden

  • Algemene voorwaarden Zielsbelang
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Footer

Voorwaarden en klachtenregelingen

  • Algemene leveringsvoorwaarden
  • Klachtenregeling Zielsbelang psychotherapie
  • Klachtenregeling Zielsbelang opleidingen
  • Kwaliteitsstatuut GGZ
  • Privacy policy Zielsbelang

Aangesloten bij

Aangesloten bij CRKBO, stichting 1NP, VGCT en FVB

Contact

Zielsbelang
Berg en Dalseweg 63
6522 BB Nijmegen
Mail: info@zielsbelang.nl 

©2025 Zielsbelang

webdesign: halfjuni.nl • webwerk